Konferencje, warsztaty, wystawy i dyskusje – tak wyglądał w Centrum Kształcenia Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem program pierwszego w historii Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych ustanowionego przez Komisję Europejską. Celem inicjatywy, organizowanej w dniach 5-9 grudnia br. pod hasłem „Odkryj swój talent” jest podniesienie atrakcyjności i poprawa wizerunku kształcenia i szkoleń zawodowych w Europie.

W organizację wydarzeń związanych z Europejskim Tygodniem Umiejętności Zawodowych włączyła się nasza szkoła korzystając z organizowanej przez Podlaskiego Kuratora Oświaty konferencji dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz władz samorządowych z powiatów: wysokomazowieckiego i zambrowskiego. W spotkaniu udział wzięli Bożena Dzitkowska Podlaski Wicekurator Oświaty, dyrektor wydziału Rozwoju Edukacji Elżbieta Kamińska oraz Dyrektor Delegatury Kuratorium w Łomży Witold Gronostajski wraz z wizytatorami.

Podczas konferencji zorganizowanej we wtorek 6 grudnia br. pod hasłem „Dobra Szkoła” wiodącym tematem były kierunki planowanych zmian w systemie edukacji. Uczestnicy spotkania zostali zapoznani z nowym ustrojem szkolnym, harmonogramem wdrażania reformy edukacji oraz nową strukturą szkolnictwa.

Konferencja została rozszerzona o prezentację przedstawiająca efekty osiągnięte w międzynarodowym programie Edutronix realizowanym przez CKZ w ramach programu Erasmus+.

Drugim spotkanie zorganizowanym przez Centrum Kształcenia Zawodowego w ramach Europejskiego tygodnia umiejętności zawodowych było zaproszenie ponad 100 uczniów klas drugich Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Wysokiem Mazowieckiem do odwiedzenia naszej placówki.

Szkoła ponadgimnazjalna, to ostatnie kilka lat jakie dzielą młodego człowieka od dorosłego życia. Dlatego jej wybór wymaga czasu i musi zostać dokonany z namysłem. Podjęcie przez ucznia trafnej i mądrej decyzji jest problemem niezwykle ważnym, ponieważ decyduje o jego dalszym życiu. Co robić w przyszłości? Jaki zawód wybrać? Która szkoła będzie dla mnie najlepsza? Oto nieliczne pytania zadawane nam dorosłym przez młodzież. Oczekują oni niejednokrotnie wskazania konkretnej drogi dalszego kształcenia.

By ułatwić podjęcie świadomej decyzji i odpowiedzieć na nurtujące nastolatków pytania zorganizowaliśmy spotkanie informacyjne. Zamysłem organizatorów wizyty było nie tylko zapoznanie młodych ludzi z ofertą edukacyjną i pracowniami szkolnymi, ale również ukazanie specyfiki prowadzonych w placówce kierunków kształcenia oraz możliwości związanych z wykonywaniem poszczególnych zawodów.

Goszczący w CKZ gimnazjaliści mieli możliwość obejrzeć zmodernizowane, nowocześnie wyposażone pracownie szkolne, w których ich starsi koledzy, pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów zawodowych, przygotowali prezentacje wiodących w szkole branż. Gimnazjaliści zapoznali się z prezentowanymi tam ćwiczeniami i pokazami, mogli też popróbować swoich sił i wykonać je samodzielnie. Przedstawione zostały pracownie : mechatroniki, Unitr@in, sterowników PLC i cyfrowych procesów graficznych wraz z wyposażeniem. Zainteresowani mogli spróbować swoich sił, pracując w programach komputerowych : CorelDRAW, Adobe InDesign, Solid Edg.

Wśród atrakcji oferowanych podczas spotkania było zaproszenie do Centrum Kształcenia Praktycznego i Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie można było poznać specyfikę zawodu technika pojazdów samochodowych. Mechanicy czarowali umiejętnością naprawy samochodów, wykonania diagnostyki pojazdu, zajrzenia pod maskę, a także zobaczenia jak samochód wygląda od spodu. Obserwowali pokazy prezentowane na stanowiskach pomiarowych typowych dla mechaniki samochodowej.

Ponadto zapoznaliśmy gości z działalnością szkoły wynikającą z realizacji programów unijnych: Leonardo da Vinci, Erasmus+, POWER, które dały możliwości zdobycia doświadczenia zawodowego w tureckich, irlandzkich i portugalskich zakładach pracy. Wśród atutów wymienionych dzięki udziałowi w projektach przytoczono: zdobycie doświadczenia zawodowego, referencji, poznanie funkcjonowania firm stażowych, rozwiązań technologicznych w mechanice, mechatronice, rolnictwie i cyfrowych procesach graficznych oraz rozwój umiejętności językowych, poznanie kultury kraju i zwyczajów panujących w środowisku pracy.

Z dużym zainteresowaniem spotkały się efekty osiągnięte w projekcie Edutronix, które ukazywały potencjał wykonania praktycznych ćwiczeń związanych z zawodem mechatronika . Zaprezentowane były trzy projekty techniczne: robot jeżdżący po wyznaczonej przez operatora trasie i reagujący na przeszkody, układ pomiarowy z czujnikiem opadów deszczu; oraz detektor przeszkód informujący sygnałem dźwiękowym i świetlnym o napotkanym ograniczeniu.

Mamy nadzieję, że udział w spotkaniu był dla naszych gości ciekawym i inspirującym wydarzeniem, które ułatwi im wybór dalszej ścieżki kształcenia zgodnej z ich indywidualnymi preferencjami. Mieli oni niepowtarzalną okazję poznania wielu nowych zawodów i specjalizacji proponowanych w szkole, na które obecnie jest największe zapotrzebowanie na rynku pracy. Była możliwość rozmowy ze starszymi kolegami i nauczycielami, zadania pytań i rozmowy. Wierzymy, że wizyta ta stała się okazją aby udowodnić, że kształcenie zawodowe, to strzał w dziesiątkę.

cookies

Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci Twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!