Funkcjonowanie młodych ludzi na współczesnym rynku pracy ma wieloaspektowy charakter. Aby sprawnie poruszać się na nim, nie wystarczy zdobycie umiejętności zawodowych. Fakt, że ktoś zdobywa wiedzę i umiejętności nie oznacza, że potrafi zarządzać swoją karierą, radzić sobie ze zmianami, wychodzić naprzeciw nowym sytuacjom i wyzwaniom.
W tym kontekście zasadniczej wagi nabierają działania umożliwiające uczniom skorzystanie z dodatkowego wsparcia doradczego w zakresie określonym diagnozą potrzeb w ramach poradnictwa zawodowego, co zabezpieczał im projekt CKZ- Ciekawe Kształcenie Zawodowe.
Projekt dał uczniom możliwości doskonalenia swoich umiejętności w zakresie:
1. Diagnozy umiejętności i predyspozycji zawodowych poprzez przeprowadzenie kwestionariusza zainteresowań zawodowych . Zapewnia on uczniom możliwości poznania siebie i własnych predyspozycji zawodowych, a poprzez to umożliwia wskazanie obszarów aktywności zawodowej. Dodatkowym plusem takiej diagnozy jest zwiększenie świadomości i trafności podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych oraz lepsze planowanie przyszłości.
2. Określenie kierunku rozwoju zawodowego czyli Indywidualny Plan Działania. W trakcie indywidualnego poradnictwa z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego wypracowane zostały indywidualne plany działania (IPD). Podczas zajęć prowadzone było poradnictwo, doskonalenie umiejętności interpersonalne i społeczne, które będą pomocne w podjęciu pracy oraz komunikacji i samoocenie.